zondag 16 december 2012

TIP OM MET MIJN BORDUURRAAM TE WERKEN

Ik heb wat ontdekkingen gedaan met betrekking tot Huub zijn  borduurraam, heb er nu 2 dagen heel veel aan gewerkt en al doende dacht ik dit moet anders kunnen. Het heeft te maken met het aan en afhechten van de draden, ik hoorde al vaker van borduursters zo'n raam dat is niets. Iedere keer moet je het raam draaien om een draad aan en af te hechten, nu meisjes dat hoeft niet meer een keer per dag is voldoende. Iemand die minder borduurd kan het zelfs een keer per twee dagen doen. Nu eerst een foto om te laten zien hoe het werkt.
 
 
Hier heb ik vandaag aan gewerkt de Vienna van Chatelaine overal zien jullie draden zitten, ik hecht dus niet aan of al maar steek mijn draad aan de bovenkant in. Voordien heb ik al een beetje geschat hoe lang hij moet zijn voor het afhechten, ik heb altijd een hand onder en boven het raam dus met de hand onder het raam houd ik het draadje vast tot het eerste kruisje is gemaakt. Probeer wel altijd de draad zo te steken dat ik er hoogstwaarschijnlijk  over heen ga borduren, heb ik de draad bijna op dan schat altijd weer wat ik nodig hen om af te hechten en of ik er overheen kan borduren en daar steek ik hem weer omhoog door de stof.
 
 
Dan draai ik mijn raam om en bekijk de situatie aan de achterkant, jammer genoeg is die foto mislukt dus ik kan hem niet laten zien . Heel vaak kan ik draadjes zo maar wegknippen omdat ik eroverheen heb geborduurd en ze vanzelf zijn afgehecht en soms moet ik ze zelf afhechten, maar dat is zo  gebeurd. Ik draai mijn raam om, pak mijn stoel en ga aan de andere kant zitten afhechten.
 
Hier heb ik Huub zijn toestel gepakt, werd gek van de mijne. Nu kan ik weer verder borduren, de witte band die jullie aan de voorkant zien heb ik geknipt van een stuk tricot. Die beschermt het reeds geborduurde doek tegen vlekken- slijtage en vuil. Het is gewoon geweldig dit raam, door er veel mee te werken zie ik steeds meer mogelijkheden. Ik ben een mens die graag meerdere werken onder handen heeft en zag het niet echt zitten om 5 ramen met verschillende werken te hebben staan, vandaag kreeg ik een idee en gelijk aan Huub gevraagd of dat kon????????
 
Ja zei hij dat kan en het is een goed idee Jos zo noemt hij mij altijd, hij gaat meerdere stokken voor mij maken. Ik heb er voor elk werk 2 nodig en die kan ik dan in het raam vervangen, dat worden dan 10 stokken voor mij. Dit wordt dan wel een primeur volgens mij want dat kan bij geen enkel borduurraam. Zo toch nog weer een heel verhaal geworden, maar dat krijg je als je enthausiast bent over iets en dan ook nog lekker voor de haard hebt geborduurd.
 
Prettig weekend, liefs Joze

16 opmerkingen:

Vlijtige Handjes zei

Het lijkt me heerlijk werken. Wanneer zijn ze op de markt? :) Ik begin altijd met een dubbelgevouwen draad zodatje een lus krijgt. Steek van rechtsboven naar linksonder en dan door de lus. Deze trek ik naar de achterkant en klaar. Zo hoef ik alleen maar af te hechten. Alleen de ' opmaakdraden' moeten aangehecht worden.
Borduur lekker verder en een fijne zondag.
Groetjes Anita

Jeanny zei

Zo krijg je steeds meer ideetjes. En wat is het dan fijn, dat je man naast je dit allemaal direct begrijpt en kan maken hé! Zo gaat dat bij mij ook.
Fijne zondag en liefs.

Jeanny zei

Zo krijg je steeds meer ideetjes. En wat is het dan fijn, dat je man naast je dit allemaal direct begrijpt en kan maken hé! Zo gaat dat bij mij ook.
Fijne zondag en liefs.

Anoniem zei

Wat is dit weer een prachtwerk en ook het borduurraam dat je man gemaakt heeft is geweldig...ook hier ontbreekt het me aan zo iemand :-)....zelf begin ik ook als het kan met een dubbelgevouwen draad, maar dat is natuurlijk niet altijd mogelijk,he.
Groetjes en nog heel veel borduurgenot, Binta

Dora zei

Joze, ik werk al een paar jaar met verschillende 'stokken'. Ik heb borduurramen van Elbesee en gebruik stokken van verschillende lengte. Dat vind ik persoonlijk lekerder borduren dan te lange stokken. Mijn man heeft zelf de standaard gemaakt en het werkt geweldig. Wat is het toch heerlijk dat we handige mannen hebben. Als ik met 1 draadje borduur probeer ik dat tijdens het borduren ook vast te zetten en anders begin ik ook met het draadje boven en hecht dat dan af als ik met die kleur klaar ben. Met 2 draden begin ik met een lus en hecht wel elke keer af. Ik kan mijn raam opklappen en gaat het afhechten gemakkelijk.

Groetjes, Dora

liefdevoortextiel zei

Wat een bezige bij ben je toch, je kan maar wat blij zijn met zo'n handige echtgenoot.Fijne zondag!

Riet zei

Hoi Joze, wat een enthousiast verhaal. Ik wilde dat ik een handige man had maar helaas. Gelukkig is hij wel lief, gisteren waren we 17 jaar getrouwd (:
Het lijkt mij onhandig zo' n raam maar dat vond ik ook altijd van een ring en nu kan ik bijna niet meer zonder. Succes met je volgende experiment en nog v een fijne zondag. Liefs Riet

Unknown zei

Hoi Joze,

Ziet er goed uit en wat een goed idee van die verschillende rollen. Geweldig dat Huub zo handig is en overal in mee denkt. Hoe is het afgelopen met de spring?

Groetjes,
Linda

Marion zei

Hallo Joze, wat een geweldig idee van die stokken. Huub is een superman en kan het fijn voor je maken.

Zie je snel.

Lieve groetje van Marion

Marianne P zei

Mooi hoor! Ik werk ook aan een frame. het mijne ligt op een borduurstandaard en als ik wissel van borduurwerk pak ik het in een theedoek die te mooi is om te gebruiken...... Ik heb overigens ook een handige manier gevonden om aan te hechten zonder het werk om te hoeven draaien, afhechten doe ik niet altijd zoals Beth aangeeft maar aanhechten wel. Kijk maar op http://home.comcast.net/~bethkatz/stitch/pinhead.html

Elza zei

Goed van Huub dat hij dat zo kan maken, het aanhechten doe ik ook altiijd met een lus en daninderdaad alleen afhechten.
Heerlijk dat je weer druk aan het borduren bent.
Groetjes ELza.

Amarins zei

Ik heb niet zo'n raam maar voor de gebruikers ervan denk ik super tips. Liefs, amarins

Monique zei

Wat een geweldig idee en jij mag blij zijn met een man die die ideeen kan uitvoeren.
Veel plezier er mee.
Groetjes Monique

Annalies zei

Weer zo'n super goed idee.

zenuwpees zei

Het is al een tijdje geleden dat ik nog op je blog geweest ben,maar ik heb een rampjaar achter de rug.Ik heb gezien dat er verscillende handwerken bij gekomen zijn,ze zijn prachtig proficiat.Gelukkig nieuwjaar en een goede gezondheid voor het nieuwe jaar

Laila zei

Hoi ik ga eerdaags beginnen met een heel.groot borduur werk
180 bij 180 is dan een borduur raam handig? Gr laila

Nieuwe kamer

Nieuwe kamer
Is die mooi of is die niet mooi, dit is het dus geworden. Dit is mijn nieuwe kamertje en ik ben er erg blij mee, als de kleinkinderen er zijn mogen zij er ook spelen er staat een poppenhuis en tv met dvd speler voor hun, sinds kort ook een wii, met voor mij een Fit programma en voor de kleinkinderen een spelletjes programma.
Powered By Blogger